Brødfakta

Spiret korn

NY RAPPORT (utdrag): Brød af spiret korn, sundhedseffekter og case-studie

Spiring er en urgammel vitenskap, men forholdsvis ny i den vestlige verden. Det har gått flere tusen år fra det først ble nevnt i kinesiske skrifter til det dukket opp i europeisk litteratur. Selv om flere folkeslag har hatt spirer som en fast del av sitt kosthold lenge, har de hos oss vært glemt inntil ganske nylig.

Når du fordøyer maten, blir bare en del av mineralene i uspiret korn tatt opp i kroppen. For å frigjøre disse mineralene, lar vi kornet spire før baking. På den måten klarer kroppen å ta opp mer av næringsstoffene i brødet. Samtidig gir spiret korn en basisk reaksjon i kroppen, mens uspiret korn fører til en syrereaksjon.

Vi lar brødene utvikle seg og heve ferdig før vi steker dem. Etter stek avkjøler vi brødene før vi kutter i skiver og pakker i poser. Deretter fryses brødene ved meget lav temperatur, etter tining fremstår brødene som nybakt.

Brødene distribueres frosne frem til butikkene som tiner og datomerker med best før + 5 dager fra tinedag.

Les mer om fordelene med spiret korn (på engelsk):
http://organicsproutedflour.net/whySproutedFlour.html
http://www.lifestylebakery.com.au/page.asp?parentid=2&parent2id=86
http://www.naturaltherapypages.com.au/article/Benefits_Sprouted_Grains

Økologi

Hva er økologi?
Økologisk produksjon bygger på et idégrunnlag, en helhetlig forståelse av forholdet mellom mennesker og natur, og av samspillet i naturen.

Målet er en bærekraftig forvaltning av ressurser. Vi er avhengig av et samspill mellom mennesker, dyr, jord og planter som sammen utgjør ledd i en kjede.

Kort sagt er økologisk mat produsert på naturens prinsipper. Mat fra økologisk jord- og hagebruk er framstilt med bruk av naturlig (organisk) gjødsel og er ikke blitt utsatt for skadelige eller kjemisk/syntetiske sprøytemidler. For deg som forbruker gir det en visshet om at produktet du kjøper er av høy kvalitet. Når du kjøper økologisk mat vet du hva du betaler for.

Økologisk – så godt at det er vel verdt prisen!

(Kilde: Debio)

Grovhetsmerking

Loff eller grovbrød?
Brød er tradisjon og bidrar til matglede. Jo grovere brød, jo mer kostfiber, mineraler og vitaminer. Nå blir det lettere å velge hvor grovt brød du vil spise! Brødskala’n forteller deg det. Den innføres nå gradvis på brød og melblandinger.

Hva er grovt?
Det er innholdet av hele korn, sammalt mel og kli som bestemmer hvor grovt brødet er. Brødskala’n og grovhetsprosenten er et enkelt mål på innholdet av hele korn, sammalt mel og kli i brød og i melblandinger.

Hvor grovt brød bør jeg spise?
Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser mer grove kornvarer, blant annet fordi de inneholder mye kostfiber. Anbefalt inntak er 25-35 gram kostfiber per dag. Grovt brød er en svært viktig kilde for kostfiber. Ekstra grovt brød gir to til tre ganger så mye kostfiber som fint brød. Grovt brød inneholder også mer vitaminer og mineraler enn fint brød. Grovt brød, helkorn og andre matvarer rike på kostfiber motvirker forstoppelse, og kan sannsynligvis bidra til å redusere risikoen for overvekt, hjerte- og karsykdommer og tykktarmskreft.

Mer informasjon om merkeordningen finner du på: www.nhomatogdrikke.no/

(Kilde: Næringsmiddelbedriftens Landsforening)