Forebyggende helse

Å leve et sunt og godt liv dreier seg om mye mer enn bare å spise helsebrød bakt på spiret korn. Det er viktig å få med seg alle brikkene – slik at bildet blir helt. Vi kan si mye om helse og kosthold, og det kan lett bli komplisert. Derfor ønsker vi å gi deg 7 enkle helsetips til et sunnere liv!

  1. Kosthold - “Du er hva du spiser” er det noen som sier, og de er ikke så langt fra sannheten. Mange av sykdommene som folk sliter med i dag er relatert til hva de spiser. Her er noen tips som vil gi deg et sunnere liv:
    • - Spis minst fem friske grønnsaker og frukt daglig
    • - Spis mindre fett, sukker og salt
    • - Spis til fastsatte måltider
    • - Spis mer fullkorn og mindre rafinert mat
    • - La frokosten være dagens største måltid


  2. Mosjon - “Bevegelse er en livsnødvendighet!” Mosjon er like viktig som kosthold. Det reduserer risikoen for hjertesykdommer, øker beskyttelsen mot infeksjoner og minsker stress. Og om ikke det skulle være nok – du vil føle deg så mye bedre etterpå! Målet bør være å mosjonere litt hver dag. Du kan:
      • - Gå/sykle til jobben
      • - Spille fotball med barna
      • - Klippe plenen
      • - Måke snø
      • - Ta skrittet fullt ut å kjøpe årskort på et treningsstudio

  3. Vann - De fleste av oss drikker en del væske i form av kaffe, te, brus, juice eller melk. Men for å fungere optimalt er kroppen din avhenig av nok tilførsel av rent vann. Drikk et par glass før frokost, og så 2-3 glass mellom hvert måltid. Vann renser kroppen for urenheter og forbedrer den mentale årvåkenheten.

  4. Solskinn - Sola har en tendens til å få oss i bedre humør. Solskinn spiller også en viktig rolle i produksjonen av D-vitamin. Dette vitaminet øker kalsimopptaket og er vitalt for produksjonen og vedlikeholdet av en sterk benmasse. 15 minutter solskinn i ansiktet daglig gir deg mer enn nok D-vitamin.

  5. Måtehold - En tommelfingerregel er at overdrivelse virker negativt inn på helsen

  6. Frisk luft - Ren og frisk luft er viktig for at kroppen skal fungere optimalt. Det gjør deg mer våken, og du vil tenke klarere. Du kan:
      • - Ta en tur ut i marka, bort fra eksosen og støvet i byen
      • - Pust dypt inn og ut 10 ganger for å bytte ut oksygenet i lungene
      • - Sov med vinduet oppe

  7. Hvile - Det er viktig å holde seg aktiv, både fysisk og mentalt, hvis man vil leve sunt og godt. Men det er minst like viktig å ta tid til hvile. Kroppen trenger tid til å bygge seg opp igjen. Da er det helt greit å ta seg en hvil, uten å få dårlig samvittighet. Det er også viktig å få nok søvn. Det vil si ikke for lite, men heller ikke for mye. Prøv deg fram og finn ut hvor mye søvn du trenger for å fungere optimalt.



For mer informasjon om forebyggende helse, kan du kontakte oss.